2019/04/13

Isolera offret


En teknik som de flesta våldsamma män använder sig av för att ta kontrollen över sitt offer är att se till att isolera henne. Det här är en process som oftast börjar redan tidigt i förhållandet; det är en del av våldsmannens ansträngningar att förvissa sig om att han själv är det enda existerande centrat i hennes värld. Det är först när han känner sig helt säker på att hon har överlämnat sig själv med hull och hår till honom och att hon saknar reträttväg som den verkliga misshandeln kan ta sin början.

Det är mycket vanligt att kontrollerande män redan tidigt i förhållandet insisterar på att de vill ha en mycket tät relation, och att kvinnan allt oftare ser sig tvingad att välja mellan honom och aktiviteter som hon tidigare sett som en viktig del av sitt liv. Om hon har egna vänner, försöker han typiskt övertyga henne om att hon inte behöver dem; om hon vill göra något på egen hand, smickrar han henne att han älskar henne så mycket att han inte står ut med att inte ha henne i närheten för jämnan, och sedan ger han henne typiskt ett erbjudande om en konkurrerande aktivitet som hon bara inte kan säga nej till. Om hon insisterar på att då och då göra något på egen hand blir han svartsjuk och anklagar henne för att inte älska honom tillräckligt: Om hon älskade honom lika mycket som han älskar henne skulle hon inte ha behov av att göra något alls som inte innefattar honom. 

I själva verket är den här sortens argumentation en varningssignal som förälskade kvinnor gör bäst i att ta på största allvar.
  
Inte sällan lägger den blivande misshandlaren också ner stor energi på att göra ett gott intryck på kvinnans familj, samtidigt som han talar illa om dem bakom deras rygg. Den som lägger märke till sådana här tendenser bör se upp ordentligt.

Inte sällan tar han också till diverse tricks för att få henne att kritisera olika personer i sin familj och sin privata umgängeskrets – bara för att sedan kunna säga till personerna i fråga att han är oroad over att flickvännen/hustrun talar illa om dem när de inte är närvarande... Allt detta för att så frön till osämja mellan kvinnan och hennes kontaktnät. Ibland leder det här till att kvinnans familj och vänner rentav tar mannens parti när kvinnan väl bestämmer sig för att hon fått nog. 

För en del av de våldsamma männen fortsätter, och eskalerar, ansträngningarna att isolera offret efter en separation som initierats av kvinnan. Män som misshandlar sina kvinnor fysiskt eller psykiskt ser dem typiskt som ägodelar som inte har rätt att på eget bevåg fatta beslut om att lämna relationen. Det är just den sortens män som inte sällan övergår till att förfölja sina ex efter separationen. Mannens bergfasta negativa uppfattning om den som han anser har svikit honom kommer då typiskt att utsträcka sig till varenda person som vågar umgås med henne, eller, ännu värre, stötta henne. Alla dessa personer kommer han i fortsättningen se som farliga fiender som måste undanröjas. Den arsenal han då använder sig av blir oftast densamma som den han använder mot kvinnan själv: verbala angrepp, telefonterror, hotelser, förtal, och ibland även fysiska angrepp och skadegörelse på de misshagligas egendom.

Hämnarens verkliga avsikt med allt det här ingår i det övergripande målet: att förgöra den svekfulla. Om inte han, som hon lovat sitt hjärta, längre får vara centrum i hennes liv, har hon förverkat sin rätt att ha något socialt liv över huvud taget, resonerar han. Men framför allt vill han förvissa sig om att hon ska stå helt isolerad och utan något som helst stöd vid hans framtida attacker.

Om du är intresserad av att läsa mer om den här sortens trakasserier och bästa sättet att bemöta dem, kan du beställa ett exemplar av Ann Haegers roman "Släpp ut mig" direkt från bokförlaget, Vulkan. Det går också bra att köpa den genom exempelvis BokusAdlibris eller CDON.

2 kommentarer:

  1. Hej alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det blev till en punkt när han engagerade sig i en affär med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kommer från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdagen, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att ja han hade sex med sin kollega.
    Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan hade full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
    Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon sorts sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp med eventuella livsutmaningar bör kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvaraRadera
  2. Jag är Laura Dalek från (ALABAMA), När jag så småningom hittade vittnesmål om den här stavspelaren Dr Ilekhojie, hur han hjälpte många människor att få sina älskare och trasiga hem tillbaka, kontaktade jag honom också för att jag var absolut desperat efter att få min älskare tillbaka. Livet utan min älskare var en riktig röra för mig och mina barn. Jag ville ha en dramatisk förändring och jag trodde att kärleksstava kunde vara lösningen. Efter att ha diskuterat resolutionen med Dr Ilekhojie gav han mig hopp om att han kommer att återställa min relation. Jag kände mig säker på att han faktiskt skulle få min älskare att återvända hem och det gjorde han! Det är fantastiskt vad den här stora stavmästaren har gjort för mig, hans hjälp är ovärderlig! Jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan Dr Ilekhojie. Han gör sitt jobb så bra att han är organiserad och mycket funktionell. så glad att min älskare återvänder hem. Om du behöver hjälp, kontakta honom just nu genom dessa detaljer nedan: E-post: gethelp05@gmail.com WhatsApp +2348147400259

    SvaraRadera

Anklagelser om våld mot barn i vårdnadstvister

Det påpekas ständigt att alla (i synnerhet föräldrar) har en moralisk skyldighet att göra en anmälan till socialtjänsten eller polisen om ...